اسلام بیش از هر چیز به وحدت و یکپارچگی مسلمانان اهمیت داده است

۰۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۰۲ کد : ۷۸۱ اخبار
تعداد بازدید:۷۸۶
دین مقدس اسلام بیش از هر چیز به وحدت و یکپارچگی مسلمانان اهمیت داده و می کوشد تا...

رئیس واحد رودهن گفت: دین مقدس اسلام بیش از هر چیز به وحدت و یکپارچگی مسلمانان اهمیت داده و می کوشد تا به هر وسیله ممکن ، این معنا تحقق پیدا کند.
حیدری رئیس واحد رودهن به مناسبت 5 مرداد ماه سالروز اولین نماز جمعه کشور بعد از انقلاب گفت: خداوند مردم را فرا خوانده است تا در روزهای جمعه در اجتماعی عمومی حضور یابند تا از نزدیک با رهبران و پیشوایان خود آشنا شوند و به گفته ها و خطبه های آنان گوش فرا دهند و افزون بر دیدار و آشنایی با برادران دینی خود ، از رویدادهای مهم منطقه ای و جهانی آگاه شوند.
رئیس واحد رودهن گفت: رسول خدا (ص) ، پس از هجرت به مدینه ، روز جمعه ای به طایفه بنی سالم وارد شدند و در آن جا محلی را برای مسجد برگزیدند و پس از تعیین قبله ، نخستین نماز جمعه را بر پا کردند و در جمهوری اسلامی ، نخستین نماز جمعه ، به امامت آیت الله سید محمود طالقانی (ره) در پنجم مرداد سال 1385 در دانشگاه تهران برگزار شد .
وی گفت : بیشتر تاریخ نگاران ومفسران عقیده دارند که "اسعد بن زراره " نخستین اقامه کننده نماز جمعه بود که قبل از هجرت در قریه نقیع الخضمات « در یک میلی مدینه » نماز جمعه را اقامه کرد . تعداد همراهان او در نماز چهل نفر بودند .
پیامبر اکرم (ص) بر اثر فشار بت پرستان مکه به دستور خداوند متعال در سال سیزدهم بعثت به سوی مدینه مهاجرت فرمود . روز دوشنبه داوزده ربیع الاول به قریه قبا در نزدیکی مدینه وارد شد . قبا مرکز قبیله بنی عمروبن عوف بود . حضرت در منزل بزرگ قبیله ( کلثوم بن هدم ) فرود آمد . گروهی از مهاجر و انصار در انتظار موکب رسول خدا (ص) بودند . پیامبر (ص) تا آخر هفته در آن توقف کرد . و در این مدت شالوده مسجدی را برای قبیله بنی عوف ریخت . افراد قبیله اصرار کردند که در « قبا » اقامت گزیند و عرض کردند : ما افراد کوشا و با استقامت و مدافعی برای شما هستیم ، ولی آن حضرت نپذیرفت . قبیله ( اوس و خزرج) از مهاجرت رسول خدا (ص) آگاه شدند ، لباس و سلاح رزم برتن کردند و به استقال او شتافتند و او را به مدینه آورند . عموم تاریخ نویسان نوشته اند ، رسول اکرم (ص) روز جمعه وارد مدینه شد و نماز جمعه را با اصحاب بجا آورد . خطبه بلیغی خواند که در اعماق قلوب و جان آنان اثر بدیعی بگذارد ، زیرا آنان تا آن روز با چنین کلمات گرانبهایی آشنا نبودند . متن خطبه را ابن هشام در سیره و مرحوم مجلسی در بحار نقل کرده اند .
حیدری اظهار داشت :دین مقدس اسلام بیش از هر چیز به وحدت و یکپارچگی مسلمانان اهمیت داده ، می کوشد تا به هر وسیله ممکن ، این معنا تحقق پیدا کند. از این رو ، عواملی که منجر به پراکندگی و گسستگی صفوف مسلمان ها می گردند ، در اسلام از منفور ترین پدیده ها به شمار می روند . دروغ ، غیبت ، تهمت ، نفاق ، سخن چینی ، و ... مفاهیمی از این گونه اندو متقابلاً عوامل و پدیده هایی که به نوعی انسجام و یکپارچگی آنان را حفظ کند ، جز محبوب ترین عوامل هستند . در این راستا ، نماز جمعه از اهمیت وافری برخوردار است ، به نحوی که در قرآن اهل ایمان در روز جمعه به بر پا داشتن نماز جمعه و دوری از کارهای مخالف آن مامور گشته اند.

برای نمونه بنگرید به :
الف – یا ایها الذین امنوا اذا نودی للصلوه من یوم الجمعه فاسعوا الی ذکرالله و ذرو البیع ذلکم خیر لکم ان کنتم تعلمون
ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که برای نماز روز جمعه ندا در داده می شود به سوی ذکر خدا بشتابید و خرید و فروش را رها کنید . اکر بدانید این برای شما بهتر است .
مورد خطاب آیه ، اهل ایمان می باشند . بنابراین ، " ایمان" متقضی اهتمام به اقامه نماز جمعه ، و اعراض و وانهادن کارهای مخالف آن می باشد ." نودی" از ماده "ندائ " ، بانگ بر آوردن ، و در این جا به معنای اذان است ، زیرا در اسلام ندایی برای نماز جز اذان نداریم . به این ترتیب، هنگامی که صدای اذان نماز جمعه بلند می شود ، اهل ایمان موظفند کسب و کار را رها کرده ، به سوی نماز که مهم ترین یاد خدا است بشتابند . مرحوم علامه طباطبایی هم به همین مضمون اشاره دارد .
گفتنی است در برخی روایات در مورد نمازهای روزانه آمده است که برای شرکت در نماز با آرامش گام بردارید ، ولی در مورد نماز جمعه ، آیه فوق می فرماید ، فاسعوا ، بشتابید .و این دلیل بر اهمیت فوق العاده نماز جمعه است ، منظور از" ذکر الله " در درجه اول نماز است ، ولی میدانیم که خطبه های نماز آمیخته با ذکر خداست ، و در حقیقت بخشی از نماز جمعه است . بنابراین برای شرکت در خطبه ها نیز باید تسریع کرد.
وی افزود : شهید آیت الله دستغیب (ره) که خود فدای این فریضه بزرگ الهی شده در ذیل این آیه شریفه می فرماید: بیشتر علما فرمودند : " نماز میانه" نماز ظهر است ، زیرا وقت آن در وسط روز و میان نماز صبح و عصر می باشد و در روایات فراوانی تصریح شده که نماز میانه ، نماز ظهر است . و در برخی روایات گفته شده مراد از نماز میانه ، نماز جمعه است ، و چون در روزجمعه؛ نماز جمعه از ظهر کفایت می کند ، بنابراین ، نماز جمعه از ظهر کفایت می کند ، بنابر این ، نماز جمعه همان نماز میانه است که مورد تاکید پروردگار است .
در اول کتاب مستدرکات از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمود : منظور از نماز میانه در آیه ، نماز جمعه است ، و در غیر جمعه ، منظور نماز ظهر است . نماز جمعه (یا ظهر ) نخستین نمازی است که رسول خدا (ص) آن را خواند که در وسط دو نماز ( نماز صبح و نماز عصر ) واقع شده است .
حیدری در پایان روایاتی از ائمه اطهار در فضیلت نماز جمعه اظهار داشت.

قال الصادق علیه السلام :
هیچ قدمی نیست که به سوی نماز جمعه برداشته شود ، مگر این که خداوند بدن صاحب آن را بر آتش حرام می کند .

انس می گوید : پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود : وقتی شب معراج مرا به آسمان بردند ، زیر عرش خدا هفتاد هزار شهر را دیدم که هر شهری از آن همانند دنیای شما بوده ، وفرشتگانی را دیدم که بالهایشان را گسترده بودند و خدا را تسبیح و تهلیل می کردند و می گفتند : خدایا ! کسانی را که به نماز جمعه حاضر می شوند بیامرز . خدایا ! کسانی را که روز جمعه غسل می کنند، رحمت کن .

امام علی علیه السلام می فرماید :
هر کس سه نوبت پیاپی نماز جمعه را بدون عذر ترک کند ، در زمره منافقان شمرده می شود .

امام صادق علیه السلام می فرماید :
خداوند روز جمعه را بر سایر روز های هفته برتری داده است و بهشت زینت داده می شود برای کسی که روز جمعه وارد بهشت شود ، پس کسی که زودتر شرکت کند به نماز جمعه ، زود تر وارد بهشت می شود . در روز های جمعه درب های آسمان برای بالا رفتن اعمال بندگان خدا گشوده می شود .


نظر شما :