دکترایرانبخش رئیس واحد رودهن:حذف کنکور جذب دانشجو را رقابتی‌تر می‌کند

۲۹ بهمن ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۶ کد : ۳۴۰ اخبار
تعداد بازدید:۶۷۱
امسال قرار است در بیش از ۸۰ درصد رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی ...

دکترایرانبخش رئیس واحد رودهن
حذف کنکور جذب دانشجو را رقابتی‌تر می‌کند
امسال قرار است در بیش از ۸۰ درصد رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی به شیوه بدون آزمون، دانشجو پذیرفته شود.
به گزارش خبرنگارفرهیختگان واحد رودهن به‌عنوان یکی از بزرگ ‌ترین واحدهای شرق استان تهران تا چه میزان برای این امر آمادگی دارد و چه برنامه‌هایی برای اجرای بهتر آن در نظر گرفته شده است؟
حذف کنکور یکی از سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران است که از ابتدای انقلاب تا سال‌های اخیر تمهیدات مختلفی برای ادامه تحصیل همه اقشار جامعه اندیشیده شده است. از همین رو فلسفه شکل‌گیری دانشگاه آزاد اسلامی نیز در راستای کمک به توسعه تحصیلات تکمیلی و شکستن سد کنکور در مقاطع مختلف تحصیلی بود.
مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی نیز به حذف کنکور از همان ابتدای تصدی این مسوولیت اعتقاد داشت. از همین رو واحدهای تابعه دانشگاه آزاد اسلامی نیز خود را پیرو و موظف سیاست‌های کلان آموزش عالی کشور و مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی می‌دانند.
طبق آخرین آماری که از مرکز آزمون دانشگاه آزاد اسلامی دریافت کرده‌ایم، در ۸۰ درصد از رشته‌های واحد رودهن به صورت بدون آزمون دانشجو پذیرش می‌شود.
به نظر می‌رسد موضوع حذف کنکور پدیده بسیار فرخنده‌ای است و از این طریق می‌توان در راستای اهداف نظام حرکت کرد.
 آیا از نگاه شما به‌عنوان یک کارشناس آموزش عالی، امکان حذف کامل کنکور وجود دارد؟
تصور من این است که این امکان وجود دارد به شرط آنکه ظرفیت‌سازی شود اما به‌طور طبیعی رقابت را نمی‌توان حذف کرد. دانشگاه‌هایی که از ارتقای کیفی بیشتری برخوردارند، طبیعتا داوطلبان خاص خودشان را دارند و به همان نسبت محدودیت‌هایی هم برای جذب دانشجو برای آنها وجود دارد.
به هر حال نمی‌توان در فرآیند جذب دانشجو منکر رقابت شد و رقابت را حذف کرد چراکه رقابت باعث ارتقای کیفیت می‌شود.
زمانی که بحث جذب دانشجو از طریق بدون آزمون مطرح می‌شود، کیفیت دانشگاه نیز در این میان نقش پررنگ‌تری پیدا می‌کند. دانشگاهی که از ارتقای کیفی بیشتری برخوردار بوده و از آموزش‌محوری به سمت فناورمحوری حرکت کند، با اقبال بیشتری از سوی داوطلبان مواجه می‌شود.
پس ارتقای کیفیت در حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و فرهنگی به جذب دانشجو کمک بسزایی می‌کند.
 در پذیرش بدون آزمون امسال واحدهای تهران را مد نظر قرار نداده بودند. آیا آماری وجود دارد که چند درصد از داوطلبان متقاضی شهر تهران، واحد رودهن را که یکی از نزدیک‌ترین واحدها به شهر تهران است، برای ادامه تحصیل انتخاب کرده باشند.
هنوز آمار تفکیک‌شده‌ای از سوی مرکز آزمون اعلام نشده اما به‌طور کلی باید گفت همچنان رقابت اکثر داوطلبان روی رشته‌های پرطرفدار آن هم در مراکز استان‌ها مانند شهر تهران است.
فکر می‌کنم هنوز بحث تمرکز‌گرایی و پایتخت‌نشینی مطرح است، به شکلی که هرچه از مراکز استان‌ها دورتر می‌شویم، استقبال داوطلبان برای انتخاب‌واحدها کمتر می‌شود.
برای این موضوع ما مبحث ریزش و رویش‌ها را خیلی جدی دنبال کرده‌ایم. واحد رودهن سند چشم‌انداز دارد یعنی تعریف کرده‌ایم که در سال ۱۴۰۴ واحد رودهن کجا بایستد. براساس چشم‌انداز تعیین‌شده ما باید درک درستی از موقعیت کنونی خود داشته باشیم تا براساس ماموریت‌ها و اهداف خود بتوانیم حرکت کنیم.
یکی دیگر از بحث‌هایی که آن را پیگیری می‌کنیم، این است که هر دانشگاهی باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا به فرمایش مقام معظم رهبری به «مرجعیت علمی» نزدیک شود.
همچنین از دیگر سیاست‌های واحد ما این است که به مرزهای دانش نزدیک شویم. در این زمینه نیز در حوزه‌های مختلف کارهای خوبی انجام شده است.
در حال حاضر براساس سند چشم‌انداز در وهله نخست رسیدن به استانداردهای آموزشی داخل و در مرحله بعد رسیدن به استانداردهای بین‌المللی آموزشی یکی از اهداف ماست یعنی اینکه ما بتوانیم شاخص‌هایی که در آموزش‌های جهانی مد نظر است، در کلاس‌های درس خود پیاده کنیم.
در این چشم‌انداز در نظر داریم رتبه یک را در میان واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به دست بیاوریم؛ رتبه یکی که هدف‌گذاری‌های ماست و نمادهای آن نیز در حال ساخته‌شدن است، مثلا در ورودی‌های دانشگاه از عدد یک استفاده خواهیم کرد.
بحث بعدی در چشم‌انداز ۱۴۰۴ مربوط به تقویت نسبت استاد به دانشجو است یعنی اصلاح سبد هیات‌علمی. برای این منظور در نظر داریم اساتید دانشگاه‌مان را از مرتبه مربی به استادیاری و استاد تمام ارتقا دهیم.
 در حال حاضر این نسبت در واحد شما چگونه است؟
این نسبت در رشته‌های مختلف متغیر است اما به‌عنوان مثال این نسبت در رشته پزشکی ۱ به ۷۸ است.
 تعداد اعضای هیات‌علمی ما در حال حاضر ۴۰۳ نفر، تمام وقت ۳۸۷ نفر، نیمه‌وقت ۱۶ نفر و بورسیه ۹۶ نفر است بنابراین نسبت استاد به دانشجو در واحد رودهن را می‌توان ۱ به ۴۶ دانست چرا که براساس سند چشم‌انداز ما باید به نسبت ۱ به ۳۰ برسیم و در فاز بعد ۱ به ۲۸.
در اصلاح هرم هیات‌علمی در نظر داریم تعداد مربیان را کاهش داده و آنها را به سمت دکترای تخصصی سوق دهیم و دکترای تخصصی را نیز به سمت دانشیاری و استادتمام سوق دهیم.
موضوع دیگر ارتقای کیفیت آموزش است. در نظر داریم آموزش‌های نوین داشته باشیم.
 آیا در حال حاضر واحد رودهن به یک واحد جامع تبدیل شده است؟
یکی از هدف‌گذاری‌های ما برای سال ۹۲ همین موضوع است.
 شما برای جامع‌شدن چه مقدار امتیاز نیاز دارید؟
از نظر ظاهری توانسته‌ایم امتیازهای لازم را کسب کنیم. طبق قانون اگر امتیاز یک واحد دو هزار شود یا ۸۵ استاد با مدرک دکترا داشته باشد، می‌تواند به واحد جامع تبدیل شود اما از گذشته استانداردهای دیگری هم لحاظ شده است که باید تمام آنها محقق شود.  هدف‌گذاری‌مان برای سال ۹۲ این است که از مرز چهار هزار امتیاز هم عبور کنیم و واحد جامع شویم و این کارها در حال پیگیری است.
 آیا برنامه‌ای برای افزایش رشته‌ها در مقطع تحصیلات تکمیلی در دست دارید؟
این موضوع نیز هدف‌گذاری شده است. واحد رودهن ۱۴ آبان‌ماه سال ۱۳۶۲ پا به عرصه گذاشته و وارد سی‌امین سال حیات خود شد یعنی یکی از واحدهای کهن و باسابقه دانشگاه آزاد اسلامی به شمار می‌رود و این دوران با تلاش‌های مدیران و کارکنان و اساتید مختلف همراه بوده است.
در سند توسعه به دنبال سبد آموزش بهینه برای واحد رودهن هستیم. بعد از بررسی ابزارهای مختلف به این نتیجه رسیدیم که واحد رودهن در زمینه علوم انسانی مانند روانشناسی، علوم اجتماعی و تربیتی یکی از واحدهای مطرح است و اساتید بسیار مطرح و وزینی در این واحد مشغول تدریس هستند.
مثلا در علوم انسانی، بحث تحصیلات تکمیلی را در اولویت گذاشتیم. از طرف دیگر به توسعه کیفی رشته‌های مهندسی پرداختیم و برنامه‌ریزی کردیم و در مرحله بعد در زمینه علوم پزشکی به برنامه‌ریزی پرداختیم. ان‌شاءالله امسال از بهمن‌ماه قرار است به واحد رودهن به‌عنوان پردیس تهران دانشجوی پزشکی بدهند. برای این موضوع نیز در حال حاضر احداث یک بیمارستان آموزشی یکی از اولویت‌های ماست. طبق برنامه‌ریزی‌های ما تا سه سال آینده این بیمارستان وارد چرخه آموزشی و پژوهشی و بالینی خواهد شد.
موضوع دیگری که در حال پیگیری آن هستیم، استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی است که به دنبال هوشمند‌سازی کلاس‌ها هستیم.
توجه به تحصیلات تکمیلی یکی از چهار رویکرد اصلی ما در حوزه آموزش است. الان ۱۷ رشته کارشناسی‌ارشد و سه رشته دکترای تخصصی داریم. اما با اقدام بسیاری خوبی که در حوزه معاونت آموزشی صورت گرفته است، توانستیم ۹۸ رشته را طراحی کنیم که تا سال ۹۵ باید در هر سه مقطع محقق شود.  ایجاد رشته‌های بین‌رشته‌‌ای در دوره کارشناسی یکی از اولویت‌های ماست. به نظر می‌رسد رشته‌هایی مانند فیزیک و ریاضی دیگر چندان با اقبال روبه‌رو نیستند. به همین خاطر رشته‌هایی مانند فیزیک مهندسی یا ریاضی مهندسی را پیش‌بینی کردیم که بتوانیم از ظرفیت‌های موجود استفاده کنیم.
البته در تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای بیشتر در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا متمرکز شده‌ایم.  به‌عنوان مثال رشته ادبیات مقاومتی را تاسیس کرده‌ایم که تصور می‌کنم جزو یکی از واحدهای پیشگام در این زمینه در میان سایر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی باشیم.  تاسیس رشته‌های میان‌رشته‌ای یکی از اهداف و سیاست‌های کشورهای توسعه‌یافته است و ایران نیز بالطبع در این زمینه برنامه‌هایی را دنبال می‌کند.
 تاکنون برای چه تعداد رشته موفق به اخذ مجوز در واحد رودهن شده‌اید؟
پرونده ۹۸ رشته کامل شده است و سری اول و دوم این رشته‌ها را برای شورای گسترش استانی ارسال کرده‌ایم و در انتظار صدور مجوز هستیم.
مدیریت آموزشی، روانشناسی و ادبیات فارسی از جمله دوره‌های دکترای مصوب در واحد رودهن هستند.
 در مورد فعالیت‌های پژوهشی واحد رودهن نیز توضیح دهید.
یکی از فعالیت‌های ما در زمینه مسائل پژوهشی، راه‌اندازی مرکز رشد واحدهای فناوری است که در حال نهایی‌شدن است. به توسعه فضای کتابخانه‌ای و مراکز آی‌تی نیز توجه شده است به‌گونه‌ای که ما ۳۴ پروژه‌ آی‌تی داریم که قرار است تا شش ماه آینده همه آنها افتتاح ‌شود. دانشگاه باید مظهر فناوری باشد و طبیعتا به کیفی شدن کارها کمک می‌کند.  از آنجایی که یکی از رسالت‌های دانشگاه، پاسخگویی به نیازهای جامعه از طریق تعامل با سازمان‌ها و نهادهاست، به همین خاطر در حال حاضر به دنبال اخذ صلاحیت فعالیت‌های پژوهشی از وزارت علوم هستیم.  بحث راه‌اندازی انجمن‌های علمی برای اساتید نیز یکی دیگر از فعالیت‌های پژوهشی واحد رودهن است که در این زمینه برای اولین ‌بار انجمن کشت سلول و بافت گیاهی را راه‌اندازی کردیم.  انعقاد تفاهمنامه با سازمان نظام روانشناسی و نیروی انتظامی نیز از دیگر فعالیت‌های واحد رودهن در زمینه به ثمر رساندن فعالیت‌های پژوهشی است. طبق تفاهمنامه‌ای که با نیروی انتظامی امضا شده، قرار است هواپیمای ساخته‌شده توسط دانشجویان واحد رودهن توسط آنها خریداری شود.
رودهن:خبرنگارفرهیختگان –ایرج صادقعلی

1391/11/29 13:36:46


 


نظر شما :