حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع دانشگاهیان رودهن:دانشگاه محور دانش است/ مرکب علما وزین تر از خون شهداست

۰۳ تیر ۱۳۹۳ | ۱۶:۲۲ کد : ۲۹۳ اخبار
تعداد بازدید:۳۹۷

حضرت آیت الله جوادی آملی در جمع دانشگاهیان رودهن:
دانشگاه محور دانش است/ مرکب علما وزین تر از خون شهداست

رئیس، معاونان، استادان، کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن با حضرت آیت الله جوادی آملی دیدار و نماز ظهر و عصر را به امامت ایشان اقامه نمودند.
به گزارش خبرنگار فرهیختگان، در این دیدار حضرت آیت الله جوادی آملی بعد از نماز ظهر و عصر در سخنانی ضمن خیر مقدم به کلیه خواهران و برادران به خصوص رئیس واحد رودهن گفت: از خدای سبحان مسئلت می کنیم که سعی و تلاش همه دانشگاهیان، دانشجویان و اساتید خصوصاً دانشگاه را مورد قبول خاص خود قرار بدهد. و نظام ما، رهبر ما و مملکت ما را مشمول دعای خاص ولی عصر ارواحنا فدا قرار بدهد . 
ایشان گفت: همانگونه که مستحضرید دانشگاه محور دانش است اما چرا دین این همه روی دانش و علم تکیه نموده؟ نقل شده از وجود مبارک حضرت پیغمبر (ص) و اهل بیت (ع) که در روز قیامت مرکب علما را با خون شهدا می سنجند؛ ببینند کدام سبک تر و کدام سنگین تر است و معلوم می شود که مرکب علما سنگین تر از خون شهداست و در قیامت مرکب علماییکه کتاب نوشته اند وزین تر از خون شهداست. البته یک معنای روشنی دارد برای اینکه آن مرکب و آن قلم و آن اعلامیه هاست که جوان ها را هدایت می کند. خود اعلامیه های امام بود که جوانان را به راه شهادت کشاند و این کشور را حفظ کرد. الان هم فتوای مرجعیت عراق است که جوان ها را ارشاد می کند.
آیت اله جوادی آملی گفت: الان شما یک خطر سنگینی را در داخل کشورهای اسلامی می بینید که اینها هم خودشان را مجاهد می دانند و هم اگر کشته بشوند خودشان را شهید فرض می کنند و هم دخترهایی که می خواهند با اینها ازدواج کنند با عنوان جهاد نکاح مطرح می کنند همین داعش. این تکویری ها خودشان را مجاهد می دانند. پس معلوم می شود که اگر علم نباشد و فقط روی غریزه وجهل و عاطفه باشد داعشی ها در کشور پیدا می شود. تنها مرجعی که می تواند راه را نشان بدهد مرجع علمی است.
ایشان فرمودند: وقتی علم نباشد، معرفت نباشد، تشخیص صحیح نباشد بیگانه از اینها سوء استفاده می کند اینها را به جان یکدیگر می اندازد و به بهانه شیعه و سنی خون راه بیفتد وگرنه شیعه و سنی سال های متمادی در کنار یکدیگر با هم زندگی می کنند. هرگز روی یکدیگر شمشیر نمی کشیدند. وقتی جهل باشد و علم نباشد بیگانه از افراد جاهل سوء استفاده می کند. 


آیت الله جوادی آملی در ادامه صحبت هایش به قوه قضائیه پرداخت و گفت: جریان قوه قضائیه یکی از ارکان سه گانه کشور است یک قطب قوه مقننه، یک قطب قوه قضائیه و یک قطب هم قوه مجریه یعنی در مملکت سه کار اصلی است یک عده قانون وضع می کنند یک عده قانون را اجرا می کنند و یک عده مراقبت می کنند که آنچه تصویب شده درست اجرا می شود یا خیر.
وی گفت: چگونه این نظام را با این سه قوه اداره می کنند. بسیاری از علوم در درون انسانیت انسان تعبیه کرده است. این ساختار انسان این چنین است انسان را طوری آفرید که دستگاه اجرا دارد، دستگاه قضا دارد ظاهر بدن ما یک سلسله کارهای تحریکی می کند در درون ما سه نیرویی کاملا از هم جدا البته در راس همه یک قدرتی است که هماهنگ می کند. ما یک دستگاه قوه مقننه، یک مجلس شورای اسلامی داریم یک دستگاه اجرا داریم و یک دستگاه قضائی داریم.
خدای سبحان ما را با این اضلاع سه گانه آفرید. یک عقل نظری به ما داد که ما با این عقل نظری هم بود و نبود را تشخیص بدهیم هم باید و نباید را. اگر وارد صحنه علم بشویم این دستگاه در ما هست این دستگاه متولی اندیشه است. هم بود و نبود را و هم باید و نباید را درک می کند. در عالم چه هست چه نیست. خدا هست. وحی هست، نبوت هست، عصمت هست، معجزه هست، ولایت هست و اینها مربوط به عقل نظری است. چه باید بکنیم باید عادل باشیم ، بیراهه نرویم، راه کسی را نبندیم اینها باید و نباید است و همه اینها را قوه نظری ما وضع می کند که به منزله مجلس شورای اسلامی است و اندیشه است.
یک سلسله نیروهایی هم خدا به ما داد که دستگاه اجرایی است. اجرا، تصمیم، اصل، گرایش، گریز که زیر مجموعه شهوت و غضب از یک سو اینها کارهای اجرایی است که عقل علمی است. مسئول تصمیم و نیت و اراده و ... است و کنترل شهوت و غضب هم به دست اوست. این قوه را هم خداوند به ما داد که آنچه را فهمیدیم عمل کنیم.
یک نیروی دیگری هم به ما داد به نام دستگاه قضا که این مقایسه می کند آنچه را که عقل نظر تصویب کرده اگر برابر همان باید و نباید و بود و نبود عمل شده است این قوه قضائیه خوشحال است و مسرور و اگر مطابق نبود افسرده و پژمرده است و سرزنش می کند. که از آن به نفس لوامه یاد می شود. یک دستگاهی در درون ماست که ما را سرزنش می کند. این وجدان شبیه احکام قیامت است. نفس لوامه دستگاه قضاست که به کرسی داوری نشسته که اگر کسی کار بد کرد بگوید این بد است. این مثلث و اضلاع سه گانه را ذات اقدس الله در درون ما قرا رداده آنچه این سه قوا را هماهنگ می کند راه انسانی است و شعور هست. اگر کسی این نهادهای سه گانه را بفهمد و حفظ بکند و خراب نکند این می شود عالم عادل. حق را می فهمد و حق را عمل می کند و می شود یک عالم عادل که مرکب او گرانبها تر از خون شهیدان است. اما اگر او در هر یک از این سه بخش کوتاهی بکند بخش انگیزه و اندیشه و نفس لوامه و نیروی داور را که تخطئه می کند با شهوت و غضب رام بکند چنین شخصی درکی ندارد . اگر کسی در نهاد خودش عالم بود عاقل بود و هم اندیشه اش سالم بود و هم متولی انگیزه و هم دستگاه قضائی اش سالم بود این می تواند یک قاضی خوب باشد. اما اگر کسی نتواند مشکل خودش را حل کند این توان حل مشکل جامعه را ندارد.
حضرت آیت الله جوادی آملی در پایان گفت: فرق ما و معصومان این است که معصومان استغفار می کنند که گناه به طرف آنها نرود و ما استغفار می کنیم که گناهان آمده را برداریم برای آنها دفع است برای ما رفع است. ما مبتلا می شویم به لغزش.  امیدواریم ذات اقدس الهی آن درایت را به جامعه اسلامی عنایت کند که این خطر تکویری ها، خونریزی های بیجا که در اثر جهالت و سوء استفاده صهیونیسم و استکبار از این جهالت انجام می شود از جامعه اسلامی دور شود.
رودهن، خبرنگار فرهیختگان، ایرج صادقعلی
1393/4/3 11:52:35


نظر شما :