آشنایی با پیاده روی برای حفظ سلامت جسمی و روحی

۲۵ مرداد ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۳ کد : ۱۷۴ اخبار
تعداد بازدید:۱۱۸۰

 
آشنایی با پیاده روی برای حفظ سلامت جسمی و روحی

پیاده روی بهترین نوع ورزش بدنی است .پیاده روی بسیار ساده است ، هیچ نوع آموزش رسمی و تجهیزات و وسایل مخصوص بجز یک جفت کفش مناسب لازم ندارد و می توان آن را در هر زمان و با هر شرایطی انجام داد
به گزارش خبرنگارآفرینش بهرام صالح نیا عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن گفت پیاده روی محبوبترین و پرطرفدارترین ورزش به خصوص برای افراد ورزشکار غیرحرفه ای است . پیاده روی ضمن ارزان بودن قابلیت اجرا تقریباً در تمام شرایط را دارد . پیاده روی نقطه آغاز خوبی برای کسی  است که به فعالیت جسمانی عادت ندارد .قدم زدن با سرعت متوسط به مدت ۴۰ تا ۶۰ دقیقه بهتر از دویدن شدید به مدت ۲۰ دقیقه است چرا که در قدم زدن احتمال آسیب کمتر است اگر چه هر دو ، آمادگی جسمانی را افزایش می دهد .
 
اصول صحیح پیاده روی جهت سلامت وتداوم آن
وی گفت:پیاده‌روی باید شامل سه بخش باشد: گرم کردن، طی کردن مسافت مورد نظر و خنک کردن بدن.
برای گرم شدن ، پنج دقیقه اول را با سرعت کم، در حدود نصف سرعت عادی خودتان راه بروید. سپس مکث کنید ومقداری حرکات کششی انجام دهید. تمرکز حرکات‌تان روی مچ پا، ران‌ها و پشت ساق پا باشد. این کار موجب نرمی و انعطاف‌پذیری ماهیچه‌هایتان می ‌شود. اما توجه کنید که این کار تنها در صورتی مفید است که بدن‌تان را گرم کرده باشید. کشش‌ها باید آرام و با مکث باشد و فشار بیش از حد بر ماهیچه‌ها وارد نکند.(با رعایت کشش ایستا و پویا)
پس از حرکات کششی ، با سرعت عادی شروع به راه رفتن کنید. سرعت و مسافت پیاده‌روی باید متناسب با سن و شرایط عمومی بدن‌تان باشد. هرگز از حد تعادل خارج نشوید. زمانی که قادر باشید بدون تنگی نفس هنگام راه رفتن گفتگو کنید،یعنی سرعت مناسبی دارید.
پیاده رویهای خودرابراساس یک برنامة زمانی تنظیم کنید.
به منظور پرتحرک نمودن ورزش پیاده روی ، پیشرفت خود در طی مسافت بیشتر را درنظر داشته باشید.
برای خود هدف تعیین کنید : "برای این منظور کفشهایتان را بپوشید، از خانه خارج شوید و یک ساعت پیاده روی کنید تا به محل مورد نظر برسید. بعد اگر خواستید از همان مسیری که طی نموده اید برگردید و به این ترتیب 2 ساعت قدم زده اید. 4- مسیرهای خوش آب و هوا را برای پیاده وری انتخاب کنید.
به هنگام پیاده روی از لباسهای راحت استفاده نمائید و از پوشیدن لباسهای تنگ و نامناسب اجتناب کنید.
در روزهای آفتابی جهت محافظت از چشمان خود از عینک آفتابی استفاده نمائید.
پیاده روی را می توانید با گوش فرادادن به موزیک آرام دلپذیرتر نمائید
برای آنکه پیاده روی در کاهش وزن مؤثر باشد 5 تا 6 روز در هفته و هر بار 60 دقیقهیا بیشتر قدم بزنید. برای تقویت ماهیچه های کپل و ران و فرم گرفتن آن در مسیرهای سربالا پیاده روی کنید.
نکات مهم ساختاری در پیاده روی آهسته و سریع:
هنگام پیاده روی باید پشت صاف و شکم به طرف داخل باشد و دست ها در جهت مخالف یکدیگر، به جلو و عقب حرکت کنند
- هنگام راه رفتن باید سر به طرف جلو باشد، نه پایین و نه کاملا بالا.
- سینه جلو و دست ها را تا حد امکان باز و بسته کرد.
- گام ها باید بلند برداشته شود و سرعت آن باید سریع تر گردد.
- مرکز ثقل کمر باید بر روی گام های بلند باشد.
- قدم‌های خود را به صورت پاشنه – پنجهبردارید. کف پا را بر زمین نکوبید.
- هنگام راه رفتن باید از همه عضلات بدن استفاده کرد.
- این پیاده روی باید مستمر باشد و همیشه ادامه یابد.
پیاده روی می تواند چندین و چند مزیت برای شما داشته باشد. مثلا از طریق آن می توانید:
کاهش احتمال حملات قلبی : پیاده روی کمک می کند تا قلب شما سالم بماند و میزان کلسترول بد ( LDL   ) را در خون کاهش و میزان کلسترول خوب ( HDL   ) را افزایش می دهد.
تنظیم فشارخون: اگر فشارخونتان بالاست، پیاده روی به شما کمک می کند آن را پایین بیاورید.
کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع2 : ورزش مداوم احتمال ابتلای شما به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد. اگر خانمی هستید که اضافه وزن دارید و در معرض ابتلا به دیابت هستید، پیاده روی می تواند به شما برای سوزاندن قند خون بیشتر کمک کند.
4 تنظیم دیابت: اگر مبتلا به دیابت نوع 2 هستید، یک برنامه پیاده روی منظم می تواند به شما برای سوزاندن قند بیشتر و کاهش قندخون بدنتان و کاهش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی کمک کند تا بیشتر زندگی کنید.
کنترل وزن بدن: راه رفتن باعث سوختن کالری می شود که به شما برای تنظیم وزن بدنتان کمک می کند. مثلا زنان میانسالی که بیش از 10 هزار قدم در روز پیاده روی کنند، نسبت به همنوعان غیرفعال خود، چربی بدنشان کمتر است.
کاهش استرس و تقویت روحیه : پیاده روی یکی از بهترین راه ها برای دفع استرس بدن است. پیاده روی منظم همچنین می تواند افسردگی و اضطراب را نیز در افراد از بین ببرد.
پیاده روی و انجام فعالیت های ورزشی سبک می تواند توان حافظه در سالمندان را بهبود بخشد.
قوی و فعال می مانید: هر چه سنتان بالاتر می رود، پیاده روی منظم باعث می شود که دیرتر بیفتید و همیشه قوی و فعال و پر جنب و جوش می مانید، درست مثل جوانیتان. 
راه رفتن برای کاهش دردهای کمر و شانه و بهبود کارایی اعضای داخلی بدن مفید است.
زمان مناسب برای پیاده روی:
عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن گفت:بهترین زمان برای پیاده روی، هر زمانی است که شما آن را ترجیح می دهید و در آن احساس راحتی دارید؛ مثلا احساس می کنید در صبح، انرژی بیشتری برای انجام این کار دارید، لذا صبح بهترین زمان برای پیاده روی شماست.
پیاده روی در صبح
پیاده روی هنگام صبح مناسب است، زیرا اگر بعد از پیاده روی به منزل تان برگردید، می توانید دوش بگیرید تا چربی و عرق بدن تان از بین برود، یا اگر شاغل هستید و مدت زمانی را برای پیاده روی تا محل کارتان اختصاص می دهید، با روحیه شادتری سر کار حاضر خواهید شد و روز خود را با آرامش بیشتری آغاز خواهید کرد.
همچنین به دلیل گرسنه شدن بعد از پیاده روی، صبحانه ای که میل می کنید اثر فوق العاده مثبتی را بر بدن شما می گذارد.
صبحانهیکی از وعده های غذایی است که بر خوردن آن بسیار تاکید می شود، زیرا باعث شادابی هر چه بیشتر شما می شود. اگر شما از آن دسته افرادی هستید که تا صبحانه نخورند، نمی توانند هیچ کاری را (حتی پیاده روی در صبح) انجام دهند، به شما توصیه می کنیم که نیم ساعت قبل از پیاده روی، صبحانه بخورید و بعد از آن آماده پیاده روی شوید.
پیاده روی در ظهر
پیاده روی در ظهر شرایط مناسب تری دارد، زیرا نه شما از خواب بیدار شده اید که کسل باشید و نه بعد از این فعالیت، قصد استراحت دارید، بلکه برای کارهایی که در طول روز می خواهید انجام بدهید، دارای انرژی بیشتری هستید. شما در این زمان می توانید پیاده روی سریع داشته باشید، زیرا بدن تان کالری را به سرعت از دست می دهد.
پیاده روی در شب
کالری های اضافه ای را که در طول روز دریافت کرده اید، می توانید به سادگی و با انجام پیاده روی های شبانه، از بین ببرید.
مشکلی که پیاده روی های شبانه دارد همت افراد است، زیرا در طول روز افراد خسته می شوند و دیگر انرژی برای پیاده روی های شبانه ندارند و بعد از مدتی ممکن است از این کار پشیمان شوند. البته همانطور که قبلا ذکر گردید پیاده روی نباید بلافاصله قبل از زمان خواب باشد، چون ممکن است در خواب شما اختلال ایجاد کند. 
رودهن:خبرنگارآفرینش – ایرج صادقعلی 

1393/5/25 14:33:28 


( ۱ )

نظر شما :