وحدت حوزه و دانشگاه تجسم عینیت دیانت و سیاست است

۲۹ آذر ۱۳۸۸ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۰۴۰ اطلاعیه ها
تعداد بازدید:۸۴۵
ایسکانیوز: وحدت حوزه و دانشگاه اگر انجام شود تجسم عینیت دیانت و سیاست است که سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ماست.
دکتر چناری معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن در گفتگو ی روز شنبه گروه دانشگاه باشگاه خبرنگارن دانشجویی ایران" ایسکانیوز"اظهار داشت : در باب مفهوم شناسی حوزه و دانشگاه دو نوع نگرش وجود دارد . عده ایی بر این معتقدند که باید حوزه و دانشگاه در هم ادغام شوند یعنی اگر حوزه و دانشگاه در هم ادغام شود در واقع وحدت در بین آنها به وجود آمده است . ونگرش دیگر اینکه باید بعضی علوم حوزه ای را در دانشگاه و برخی دروس دانشگاه را در حوزه تدریس کنیم.
وی با بیان اینکه دشمنان به دنبال ایجاد اختلاف و شکاف بین اتحاد حوزه و دانشگاه هستند گفت: بحث،اختلاف و شکاف ایجاد کردن بین اتحاد میان دانشگاه و حوزه است که میشود با بهره گیری از زمینه ها و راهکار های مناسبی که ما بتوانیم این دو مقوله را در جهت ایجاد یک هم افزایی در جامعه استفاده کنیم و برای رسیدن به اعتلا و موفقیت با هم همراه کنیم.
دکتر چناری عنوان کرد: جامعه ما یک جامعه ایی است که به سمت فتح قله های موفقیت در دهه عدالت حرکت میکند و یکی از توجهات جدی در این عرصه ، فضای هم دلی و هماهنگی بین حوزه و دانشگاه در جهت تقویت بنیه های اعتقادی و تعمیق باورهای دینی و تربیت شهروند حرفه ای در دانشگاه و بهره گیری از اندیشه و باورهای د ینی که توسط حوزه ها اتفاق خواهد افتاد.
وی افزود: در این راستا امروزه بحث جنگ نرم در واقع یک رویکرد واقعی و تمام عیار توسط دشمنان این نظام بر علیه نظام جمهوری اسلامی اتفاق افتاده و همه دلسوزان در تمام اقشار جامعه مخصوصا گروه های مرجع در جامعه که شخصیت های حوزوی و دانشگاهی هستند می بایست در جهت نقش بر آب کردن این تهاجمات و در واقع روشن کردن مردم از نظر فکری گام بر دارند .
وی با تاکید برفرمایش مقام معظم رهبری در این خصوص به ایسکانیوز گفت : شما فرماندهان جبهه نرم هستید به عنوان اساتید و شخصیت هایی که در این جهت حرکت می نمایند می بایست دوستان حوزه و دانشگاه در جهت بر طرف کردن آنها گام هایی بردارند
معاون فرهنگی واحد رودهن بیان کرد: امیدواریم ما به آن نکات بسیار مهمی که می توان از این دو بال ارزشمند در جهت اعتلا و پرواز به سوی قله های موفقیت علمی بر داریم برسیم .
وی در ادامه اظهار داشت: این مهم را که باید به علم روز هم توجه کرد و در عصر نتو کراسی حاکمیت ،در واقع رویکرد های مبتنی به ict و اینترنت، دهکده جهانی ایجاد کرده است به گونه ایی که رابطه های مجازی و مدیریت مجازی در عرصه های مختلف اتفاق افتاده است اینان تبعیتشان با دانشگاه ها است و حوزه های علمی از جهت تعمیق بنیادی اتحادی باید حرکت کنند .
دکتر چناری در خصوص موانع حوزه و دانشگاه اظهار داشت: یکی از موانع بسیار مهم بین وحدت حوزه و دانشگاه کامل انگاشتن خود که زمینه ساز محرومیت از دانش بیکران دیگران می شود و اگر این محرومیت در حوزه و دانشگاه وجود داشته باشد مشکل ساز است .
وی افزود:از دیگر موانع تقسیم دانش به دانش الهی و غیر الهی که در واقع امروز در جهان مشتاق عینی دارند اصلا درست نیست در واقع کنار هم بودن دانش الهی و غیر اللهی می تواند بنیه های علمی را تقویت کند و باید نفی ایجاد نشود و این نگاه مانعی بر سر حوزه و دانشگاه است .
سومین مانع انتقاد پذیر نبودن برخی از شخصیت های حوزوی و دانشگاهی است که انتقاد پذیر بودن می تواند با همکاری کرسی های آزاد اندیشی و کرسی های نظریه پردازی بحث تعصب که امام علی (ع) پس از تعصب باز دارنده به تعصب پیش برنده اشاره می کند و مسئله ای که در حوزه مطرح می شود می تواند به تکامل عینی کمک کند آن را نفی کنیم به دور از محیط های علمی خواهد بود و نکته آخر خود بزرگ بینی و خود شیفتگی است که از عوامل اصلی ایجاد جدایی انسان خود شیفته است .
دکتر چناری اظهار داشت: راهکارهایی که وجود دارد یکی وحدت و همگرایی در هدف و انگیزه است همانطور که امام (ره) ،شهدا و بزرگان حوزه از دیدگاه های مختلف به این موضوع اشاره داشته اند
همکاری و هماهنگی در عمل و در حوزه و دانشگاه و وجود دیگری را برای ادامه جامعه ضروری شمردن حوزه و دانشگاه در جهت ارتقاء ادبیات و فضای گفتمانی بکوشد و آخرین تعمیق مباحث فکری در حوزه مسائل جدید در قلمرو دین پژوهی و علوم انسانی است که همانا این مسئله در وحدت حوزه و دانشگاه به معنای واقعی کلمه عینیت پیدا میکند.این امر در واقع جامه عمل پوشاندن به فرمایش مقام معظم رهبری که اشاره داشتند علم انسانی مبتنی بر علوم اسلامی است که می تواند برای جامعه علمی ما منشاء اثر باشد.

نظر شما :